lördag 29 januari 2011

Skellefteå vann hemma mot Djurgården efter straffar 5-4. Luleå föll mot SSK med 1-3.

Skellefteå vann med 5-4 över Djurgården IF efter straffar på hemmaplan. Det var en svängig match. SAIK tog ledningen med 2-0 i 1:a perioden efter mål av Joakim Lindström och Martin Lundberg. I andra kom DIF tillbaks när 2:a perioden var slut var det 3-3 Saik ledde ett tag med 3-1. Djurgården gjorde 4-3, målskytt var Marcus Nilsson. DIF såg ut att ta 3 poäng, men Skellefteå gjorde 4-4 när endast 10 sekunder återstod av ordinarie tid målskytt var målkungen Mikko Lehtonen. Oscar Lindberg  blev matchvinnare med sitt straffmål. 2 poäng till SAIK.

Luleå HF förlorade mot bottenlaget Södertälje med 3-1 hemma Coop Arena. Luleå tog ledningen 1-0 genom Simon Hjalmarsson, men SSK Linus Videll kvitterade till 1-1 innan periodpaus. SSK gjorde det viktiga 2-1 målet i andra perioden. Sedan ökade SSK till 3-1 när det återstod 2.5 minut. Viktiga poäng för SSK alltså.

Övriga resultat:
AIK Solna- Modo 5-3
FHC-FBK             0-3
BIF-HV71             3-2 efter straffar
Timrå-LHC            3-2 efter straffar

         Nästa omgång 31/1  Timrå-Skellefteå
                                         AIK-FBK

torsdag 27 januari 2011

Skellefteå förlorade mot Linköping på bortaplan. Luleå föll hemma mot AIK Solna.

Skellafteå AIK förlorade kvällens match mot Linköping med 2-0  borta. Skellefteå fick inte hål på Linköpings målvakt Fredrik Norrena. Den rutinerade Magnus Johansson avgjorde för LHC när det återstod 4 minuter. 2-0 alltså till LHC. Linköping är  4 i serien.

Luleå förlorade hemma mot AIK Solna med 1-2 trots spelövertag. Luleå vann också skottstatistiken med 38-22. AIKs målvakt Victor Fasth var mycket bra i kvällens match. Det finns inga lätta matcher. I övrigt vann Modo över tabellettan HV71 med 4-3 efter straffar Och Timrå vann mot Frölunda borta med 5-2.

Övriga resultat:
DIF-SSK 1-2
FBK-BIF 1-2

Truppen till  LG Hockey Games togs ut ikväll Skellefteå fick med 4 spelare Tim Erixon, David Rundblad, Joakim Lindström och Jimmy Ercksson. Luleå fick med Simon hjalmarsson. Luleås tränare Jonas Rönnqvist är en av coacherna i LG  Hockey Games.

I Lördagens  omgång möts  bland annat  Skellefteå-Djurgården och Luleå-Södertälje. (29/1).

tisdag 25 januari 2011

Luleå tog 3 poäng mot Timrå. Skellefteå vann mot SSK på straffar.

Luleå tog 3 viktiga poäng mot bottenlaget Timrå. Luleå tog ledningen med 2-0 efter 5.56 i första perioden genom mål av nyförvärvet Vili Sopanen och comebackade Cam Abbott. Sedan kvitterade TIK i slutet av 1.a perioden till 2-2. Luleå avgjorde i slutet av sista till 3-2 målskytt var Joonas Vihko!

Skellefteå vann på straffar med 4-3 mot formstarka Södertälje på borta is. SAIK gjorde ingen bra match men det var starkt att vinna efter att kvittera i ordinarie tid till 3-3  av Mikko Lehtonen. Den avgörande straffen gjorde David Rundblad.

Övriga resultat :
Modo-Färjestad 2-4
Brynäs-AIK Solna 2-3  SD
Linköping -HV 71 1-4

Ny omgång 27/1
Luleå-AIK Solna
Linköping-Skellefteå
FBK-Brynäs
HV71-Modo
Frölunda-Timrå.-

lördag 22 januari 2011

Skellefteå vann mot Luleå. Modo slog Timrå.

Skellefteå vann kvällens hockeyderby mot Luleå i elitserien med 2-0. Stor matchvinnare i SAIK var målvakten Andreas Hadelöv som höll nollan för andra gången i år. 1-0 till Skellefteå gjorde Erik Forsell i slutet av 2:a perioden. I 2:a perioden åkte SAIKs Oscar Lindberg ut för matchstraff efter en boarding. Luleå spelade 5-4 i 5 minuter utan att göra mål. 2-0 till Skellefteå gjorde Mikko Lehtonen efter samarbete med Joakim Lindström. LHFs målvakt Anders Nilsson var också bra. Luleå hade inte marginalerna med sig i afton. Det är bara komma igen.

Modo vann det andra derbyt mot Timrå borta med 5-2 efter 3 mål av Ladislav Nagy och det var en viktig match för Modo för kampen om slutspel.

Övriga resultat:
Frölunda-Linköping 5-1
Färjestad-Södertälje 1-3
Djurgården-Brynäs 1-2

fredag 21 januari 2011

Två heta Norrlandsderbyn Skellefteå mot Luleå och Timrå mot Modo

I morgon Lördag 22/1 spelas två heta Norrlandsderbyn i en ny Elitserieomgång. Derbydags 1 är matchen mellan Timrå-Modo i E ON  Arena som börjar 16.00. Modo är 4 poäng före TIK , vinner Modo så är de 7 poäng före, men vinner Timrå så skiljer det bara 1 poäng. En viktig match för båda lagen.

Derbydags 2 spelas mellan Skellefteå AIK- Luleå HF med start 18.30 i Skellefteå Kraft Arena. Det är 2:an mot 3:an som möts i en viktig och spännande match. SAIK saknar backen Adam Larsson annars är alla andra tillgängliga. Luleå spelar i stort sett med samma lag  som senast kanske LHF byter målvakt till Anders Nilsson och SAIK står nog Andreas Hadelöv. Det blir nog högt tempo och kamp i denna match. Jag tror att de lag som spelar mest disciplinerat vinner. Vi får väl se?

torsdag 20 januari 2011

Luleå förlorade mot Linköping.

Luleå förlorade mot Linköping med 5-3 i kvällens omgång i Elitserien. LHF kvitterade 3 gånger men sen gjorde LHC  4-3 när Luleå hade klarat spel 3 mot 5 i två minuter.Linköping gjorde sedan 5-3 i tom bur.Viktiga poäng för Linköping. I övrigt vann Modo mot Frölunda med 4-0. Timrå vann efter straffar med 1-0 hemma mot Brynäs. Södertälje vann bottenmatchen mot Solna AIK med 4-2. Samt att Djurgården vann borta mot FBK efter straffar med 4-3. Skellefteå var spelledig denna omgång. Nu på Lördag möts Skellefteå-Luleå i en spännande match och Timrå möter Modo också på Lördag.

tisdag 18 januari 2011

Luleå vann mot serieledarna. Skellefteå vann på straffar mot Solna AIK.

Luleå vann mot tabellettan HV71 med 5-4 efter sudden målskytt var den rutinerade Janne Niinimaa. Det  var en svängig match HV71 började bäst och Luleå kom igen sen. 2 viktiga poäng för LHF.
Skellefteå vann också med  5-4  men efter straffar, den som avgjorde var poängkungen Joakim Lindsrtöm. Det var en jämn match på hovet och det var AIK Solna som ledde med 4-2 in i 3: e perioden då klev Nr 82 C. Söderström fram i SAIK och gjorde 2 mål vips var det 4-4. Det var viktiga poäng för Skellefteå som saknade 4 spelare i kvällens match. Ny elitserieomgång på Torsdag den 20/1.

lördag 15 januari 2011

Brynäs vann stort mot SAIK. HV71 1:a i Elitserietabellen.

Brynäs är ny 7:a i Elitserien. Södertälje och AIK Solna är på kvalplats just nu medan HV71 utökade 1:a platsen i årets Elitserie.
Skellefteå föll mot Brynäs med klara 5-0 i Läkerol Arena. Det är bara glömma matchen mot BIF och komma igen. Ny match på tisdag, trots förlusten är SAIK 2:a i tabellen. Luleå vann i sudden mot Färjestad med 3-2. Modo vände 0-2 till 3-2 mot Djurgården, men DIF kvitterade till 3-3 och sen avgjorde DIF på straffar 4-3 alltså. Timrå fölorade mot HV71 efter förlängningen med 3-2. I övrigt vann LHC borta mot SSK  efter sudden med 2-1. I morgon möts AIK Solna- Frölunda.
På Tisdag möter Skellefteå-AIK Solna borta medan Luleå möter HV71 hemma.

fredag 14 januari 2011

Skellefteå vann efter sudden 5-4 Joakim leder elitseriens poängliga

Skellefteå vann igår med 5-4 efter förlängning mot Frölunda efter svängig match. Frölunda kvitterade till 4-4 när det återstod endast 4 sekunder. Det lossnade för SAIK´s 1:a femma som gjorde många mål och gjorde det avgörande målet. Joakim Lindström och Mikko Lehtonen som spelar i första femman gjorde många poäng igår. Elitseriens poängliga leds av Joakim Lindström på 38 poäng (17 mål och 21 passningar), 2:a är kedjekompisen Mikko Lehtonen på 37 poäng (19 mål och 18 passningar). David Rundblad är elitseriens poäng bästa back med 30 poäng (8 mål och 22 passningar).

Ny match för Skellefteå redan i morgon borta mot tabellåttan Brynäs i Läkerol Arena. SAIK ligger 2:a i tabellen. Vi får se om Skellefteås 1: a femma levererar i morgon Lördag. Luleå möter Färjestad hemma  i samma omgång -en viktig match för båda. I övrigt möter Djurgården Modo samt Timrå möter tabellettan HV71.

onsdag 12 januari 2011

Ny omgång Elitserien. Vilka lag går till slutspel?

Luleå fölorade igår med snöpliga 3-2 borta mot HV71 när det återstod en halv minut. Martin Törnberg avgjorde matchen mot Luleå. Spelmässigt var LHF det bättre laget men det är målen som avgör.

Redan i morgon spelas nästa omgång. Skellefteå spelar mot Frölunda hemma och SAIK vilar bara JVM-spelaren Adam Larsson på grund av ljumskproblem. Jag tror att Skellefteå vinner. Modo möter Brynäs och Timrå möter Södertälje medan Luleå är spelledig.

Vilka lag går till slutspel? Jag tror att HV 71, Skellefteå, Luleå, Färjestad, Linköping, Djurgården och Modo går till slutspel. 8:e platsen står mellan Fröluda, Brynäs eller Timrå. Till kvalet till Elitserien går AIK Solna och Södertälje. Men det ska spelas om det först! Det är ju många omgångar kvar.

lördag 8 januari 2011

Det tätnar i Elitserietabellen. Hemvändarmatch avgjord

Skellefteå AIK fölorade mot Modo med 3-1 i dagens omgång. Luleå vann hemma med 2-1 efter sudden måskytt var Chris Abbott. Den stora skrällen svarade Timrå för de vann borta mot Färjestad med  4-2. Det tätnar i tabellen, nu är det fem lag som har ryckt (HV71, SAIK, LHF, FBK och LHC). Nu blir det mycket viktiga matcher i januari och tätt mellan omgångarna.

Resultatet på hemmaplan gällande mig själv för den som undrar, blev att de yngre vann den årliga hemvändarmatchen i Laishallen i Laisvall med 10-5. Jag spelade för de äldre och de yngre hade ett högre tempo. I de yngre spelade bland andra Fredrik Näsvall, Mikael Lundgren och Markus Westin. Men det är bara se fram mot nästa hemvändarmatch. Huvudsaken det är roligt!

fredag 7 januari 2011

Hemvändarmatch och Elitserierapport -ny omgång

Det är dags för en ny omgång i elitserien redan i morgon. Skellefteå möter formstarka Modo borta. Modo som vann igår borta mot Luleå. Luleå möter i sin tur Djurgården hemma medan Timrå möter FBK borta. Skellefteå mönstrar nästan samma lag som senast. Enda ändring är att Arvidsjaurs sonen Fredrik Lindgren vilar och junior-VM spelaren Tim Erixon ersätter. Man vilar Adam Larsson och Oscar Lindberg som nyss har kommit hem till Sverige. Hoppas det går bra för Luleå och Skellefteå.
Om vädret och väglaget tillåter (det har snöat mängder i 3 dagar vid det här laget) så blir det att fara till Laisvall och spela "hemvändarmatch" imorgon för egen del. Det ska bli roligt i så fall.

torsdag 6 januari 2011

Elitserien och avslutat junior-VM

Sverige förlorade bronsmatchen mot USA med 4-2. Sverige tog ledningen med 1-0 efter målvaktsretur genom  Skellefteås Oscar Lindberg. Men USA gjorde 2 mål i spel 5/4 och tog ledningen med 2-1. Sedan gjorde USA det viktiga 3-1 målet in i andra perioden. Till slut blev det 4-2. Oscar Lindberg var bland de bästa i Sveriges lag. I det stora hela gjorde Skellefteås spelare godkänd turnering . Tim Erixon  spelade dock sämre då det gällde. Luleås Fredrik Styrman imponerade och fick godkänt. Den stora skrällen svarade Ryssland för. De vann finalen över favorit-tippade Canada. Ryssland vände 3-0 till 5-3 på ett imponerande sätt. I trettonsdagens matcher i elitserien möts bland annat Luleå vs Modo på hemmaplan. Skellefteås nästa match är på lördag mot Modo borta. Men tillbaks till småkronorna så är dom topp 4 i världen och de är på rätt väg mot toppen. Ca 9 spelare som var med nu i junior-VM är med nästa år. Då går junior-VM i Canada.

tisdag 4 januari 2011

David Rundblad imponerade

Sverige fölorade semifinalen mot Ryssland i junior-VM efter straffar. Istället för final blir det spel om bronset mot USA i morgonkväll. I finalen möts Canada och Ryssland. Fast jag tror småkronorna tar brons och Canada tar guld. Men de skall ju spela om det först. Skellefteå vann kvällens match mot Timrå med 4-1 och bärgade 3 viktiga poäng och är nu tvåa i tabellen efter HV 71 (men som har en match mer än SAIK). I Skellefteå imponerande David Rundblad med 1 mål och 3 ass och roligt att Johan Forsberg fick göra 1 mål efter sin ögonskada. Roligt var också att Luleå vann mot Frölunda borta efter sudden . Det var den rutinerade Janne Niinimaa som avgjorde, eller Chris Abbot som de påstår i Sportnytt?? 2 viktiga poäng för Luleå hur som helst!

söndag 2 januari 2011

Nya serieledare igen?

Skellefteå fick 1 poäng borta mot Färjestad i seriefinalen. Färjestad vann senare på straffar och tog ledningen i elitserien. Men det var starkt att kvittera till 2-2. Skellefteå är nu trea i tabellen. HV 71 är tvåa , men en match mer spelad. Luleå förlorade borta mot Brynäs och är fyra i tabellen. Ny omgång redan på tisdag. Skellefteå möter Timrå hemma medan Luleå möter formstarka Frölunda borta. Kanske ny serieledare igen?  I natt får vi veta vem småkronorna får möta i semifinalen i junior-VM. Det blir Finland eller Ryssland. Hoppas skellefteås Adam Larsson kan spela matchen.

lördag 1 januari 2011

Små marginaler

Skellefteå leder just nu elitserien , men det vänder fort. Redan imorgon möter Skellefteå Färjestad borta. Samtidigt går det bra för småkronorna borta i USA i junior-VM. I laget ingår 3 Skellefteå spelare och 1 Luleå spelare. Sverige slog Canada i gruppspelet efter straffar. Efter som Sverige vann gruppen går Sverige direkt till  semifial mot Finland eller Ryssland den 3/1 . Det är små marginaler i ishockey. Det gäller att vara taggad och spela smart. Hoppas det går bra!